MINDFUL KINDEREN

Mindful Kids, Colourful Kids

Mindful zijn is niets anders dan opmerken wat er speelt bij jou en daar zonder oordeel en liefdevol naar kijken. Je stelt jezelf de vraag: “Wat helpt mij om met deze moeilijke situatie om te gaan? “

Voor kinderen van 4 tot 7 jaar, of 8 t / m 12 jaar

Er zijn vele manieren om je kind te coachen en handvatten aan te reiken. Dat kan op school en dat kan bij mij in de praktijk.

Wanneer zet je de kindercoach in op school?

Als scholen zich moeten richten op passend onderwijs, zien ze veel kinderen met problemen die te klein zijn om het kind naar de psycholoog of orthopedagoog door te verwijzen. De problemen zijn voor het kind, ouders en/of leerkracht wel GROOT. Op dat moment kan je het kind doorverwijzen naar de kindercoach.

Kindercoaching is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 16 jaar, die even niet lekker in hun vel zitten. Het is een laagdrempelige vorm van hulpverlening.

Er kunnen problemen ontstaan op het gebied van leren, opvoeding en gedrag of op sociaal-emotioneel vlak.

Ook als ouder zoek je handvatten voor het kind om moeilijke situaties beter te kunnen hanteren

Het “niet lekker in de vel zitten” kan allerlei oorzaken hebben, zoals:

  • boosheid/onvrede

  • verdriet

  • weinig of geen zelfvertrouwen

  • moeite met sociale contacten/ vaardigheden

  • concentratieproblemen

  • pesten of gepest worden

  • (hoog-) sensitief

  • (faal-) angst

Maar er kan ook sprake zijn van één van de volgende situaties:

  • rouwverwerking

  • problemen binnen het gezin

Deze lijst is zeker niet volledig; het is een opsomming van situaties die kunnen spelen.

Door een juiste aanpak kunnen problemen vaak relatief eenvoudig verholpen worden, zodat de leerling weer gewoon lekker kind kan zijn. In de klas heb je hier als leerkracht meestal niet genoeg tijd voor. Een kindercoach kan de tijd nemen en heeft de juiste tools hiervoor.

Welke thema’s kunnen er tijdens het coachen aan de orde komen?

·        PTO (Positief Tegenover gesteld) doel opstellen samen met het kind. Wat vindt je moeilijk en wat wens je jezelf toe? Het zo formuleren alsof het nu al gerealiseerd is. Je geeft het kind een persoonlijke stip op de horizon.

·        Je kunnen uiten.

·        Contact maken met jouw verdriet.

·        Werken met angsten.

·        Gedachten die jou belemmeren, gedachten die jou helpen.

·        Het innerlijk kind. Terug naar een spannende gebeurtenis. Teken daar over. Coachgesprek over de tekening en de gebeurtenis. Maak een tekening voor het kind die gekwetst is.

·        Traumaverwerking.

·        Echtscheiding.

·        Werken met triggers. Gevoel/gebeurtenis opsporen en verwelkomen. Nieuw gevoel leren. Nieuw gedrag leren.

·        Nieuw gedrag aanleren. Welk positief wil jij gaan ervaren?

·        Gevoel ankeren.

·        Afsluiting. Gebaar met handen maken, hoe gaat het? Voetjes, welke stappen heb jij gezet?

Een hele lijst met mogelijkheden. Natuurlijk hoeft niet alles behandelt te worden. Niet alles hoeft heel diepgaand behandelt te worden.

Wil je graag kennismaken met mindfulness en creativiteit als naschoolse (brede school) activiteit? Mail of bel mij voor meer informatie.

“Als we dagelijks de tijd nemen om te ademen met aandacht zullen we meer rust en zelfvertrouwen vinden. De adem is als een vriend of vriendin die er altijd is. Je ademhaling daar kun je altijd weer naar toe om te ontspannen, helder te denken en om te weten wat je nodig hebt.”


 
 
 

Van drukte in je hoofd naar een plek waar het rustig en veilig is en jij altijd weer naar toe kunt.