MINDFUL KINDEREN

Mindful Kids, Colourful Kids

Mindful zijn is niets anders dan opmerken wat er speelt bij jou en daar zonder oordeel en liefdevol naar kijken. Je stelt jezelf de vraag: “Wat helpt mij om met deze moeilijke situatie om te gaan? “

Voor kinderen van 4 tot 7 jaar, of 8 t / m 12 jaar

Er zijn vele manieren om je kind te coachen en handvatten aan te reiken. Dat kan op school en dat kan bij mij in de praktijk.

Wanneer zet je de kindercoach in op school?

Als scholen zich moeten richten op passend onderwijs, zien ze veel kinderen met problemen die te klein zijn om het kind naar de psycholoog of orthopedagoog door te verwijzen. De problemen zijn voor het kind, ouders en/of leerkracht wel GROOT. Op dat moment kan je het kind doorverwijzen naar de kindercoach.

Kindercoaching is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 16 jaar, die even niet lekker in hun vel zitten. Het is een laagdrempelige vorm van hulpverlening.

Er kunnen problemen ontstaan op het gebied van leren, opvoeding en gedrag of op sociaal-emotioneel vlak.

Ook als ouder zoek je handvatten voor het kind om moeilijke situaties beter te kunnen hanteren

Het “niet lekker in de vel zitten” kan allerlei oorzaken hebben, zoals:

  • boosheid/onvrede

  • verdriet

  • weinig of geen zelfvertrouwen

  • moeite met sociale contacten/ vaardigheden

  • concentratieproblemen

  • pesten of gepest worden

  • (hoog-) sensitief

  • (faal-) angst

Maar er kan ook sprake zijn van één van de volgende situaties:

  • rouwverwerking

  • problemen binnen het gezin

Deze lijst is zeker niet volledig; het is een opsomming van situaties die kunnen spelen.

Door een juiste aanpak kunnen problemen vaak relatief eenvoudig verholpen worden, zodat de leerling weer gewoon lekker kind kan zijn. In de klas heb je hier als leerkracht meestal niet genoeg tijd voor. Een kindercoach kan de tijd nemen en heeft de juiste tools hiervoor.

Welke thema’s kunnen er tijdens het coachen aan de orde komen?

·        PTO (Positief Tegenover gesteld) doel opstellen samen met het kind. Wat vindt je moeilijk en wat wens je jezelf toe? Het zo formuleren alsof het nu al gerealiseerd is. Je geeft het kind een persoonlijke stip op de horizon.

·        Je kunnen uiten. In gesprek met een handpop. Emotieklok maken of stenen beschilderen met verschillende emoties. Werken met klei, stop je verdriet in de klei en laat de nieuwe jij uit de klei komen.

·        In een meditatie contact maken met jouw verdriet en schilder het daarna met verf.  Meditatie stop het verdriet in een wolk en vraag de engelen/het Universum om het te komen halen. Hoe voel je je nu, geef dat weer in beeld met potlood en anker dat. (door opnieuw een PTO te formuleren .

·        Werken met angsten. Meditatie; waar ben je bang voor? Hoe ziet dat er uit? Zie het voor je in een plaatje. Je mag het gaan schilderen. Welk cijfer geef je je angst? Scheur het meest angstige uit het papier en plak het op een nieuw papier. Maak een nieuw beeld wat jouw minder angstig maakt. Het kind mag de angst voelen en de angstige gedachtes bewust maken. Wanneer het kind een nieuw beeld maakt, welk cijfer geeft hij zijn angst dan? Hoe voelt het dan? En welke gedachtes horen bij het nieuwe beeld? En welke personage (misschien een held, dier of fantasie figuur ) kan jouw helpen jouw angst te overwinnen?

·        We tekenen een spiraal. Daarna teken je er nog één met een andere kleur er dicht naast. In de ene spiraal schrijf je alle angstige gedachten. Onderaan schrijf je dan hoe je dan gaat voelen. In de tweede spiraal schrijf je sterkere gedachten die jouw helpen. Onderaan schrijf je hoe je je dan voelt. Je kunt elke gedachte spiraal onderaan een naam van een personage geven. De sterkere personage helpt de angstige personage. Samen met het kind formuleer ik de PTO van de angst. Teken de held die jouw kan helpen. Welk cijfer geef je nu voor de angst?

·        Het innerlijk kind. In een meditatie terug naar een spannende gebeurtenis. Teken daar over. Coachgesprek over de tekening en de gebeurtenis. Maak een tekening voor het kind die gekwetst is.

·        Traumaverwerking. Gedichtje over hoe het nu met je gaat.  Daarna geef een kerngevoel weer wat bij de traumatische ervaring hoort. Teken het met wasco en masseer het met liefde en olie. Geef jezelf wat je nog graag zou ontvangen.

·        Traumaverwerking. Laat op de gevoelsklok zien hoe jij je voelt. Schrijf een helend verhaal. Lees het maar voor. Laat je nieuwe zelf uit het ei komen.

·        Echtscheiding. Praatstok, hoe zit je erbij? Werken met echtscheidingshuisjes. Zorgenrugzakje. Tekening met papa en mama in het hart. (loyaliteitsconflict)

·        Voice dialoog. Teken een bootje over hoe het met je gaat. Waar is jouw bootje. Hoe is het water? Hoe is het weer? Sta jij aan het roer? We hebben allemaal verschillende delen in ons met verschillende stemmen. Welke stemmen (gedachtes) ken jij? Je mag ze invullen en plaatjes er bij kiezen. Welk gesprekje voert de verschillende stemmen met elkaar? Door zo te werken leert het kind op een afstandje naar de verschillende stemmen (innerlijk conflict)  te kijken. Maar je bent veel meer dan die verschillende (negatieve) stemmen. Wat helpt jou?

·        Werken met triggers. Gevoel/gebeurtenis opsporen en verwelkomen. Nieuw gevoel leren. Nieuw gedrag leren. Zet eens op een rijtje wat jouw triggers zijn. Teken dat op papier. Zaadje planten in je hart.

·        Nieuw gedrag aanleren. Welk positief wil jij gaan ervaren? Schrijf helpende vragen voor jezelf. Maak een gebruiksaanwijzing voor jezelf voor dat gene wat jij wilt gaan ervaren. De magische bril.

·        Gevoel ankeren. Geef jezelf weer als een bloem, hoe gaat het met de bloem, wat voor omgeving, alleen of met meerdere bloemen, wat voor weer is het? (waterverf). Aan welk gevoel heeft de bloem behoefte? Delen. Meditatie, download het nieuwe gevoel op het filmdoek Kijk welk beeld er bij jouw opkomt. Teken dat beeld. Coachgesprek. De Mir-methode. Positieve confetti douche.

·        Afsluiting. Gebaar met handen maken, hoe gaat het? Voetjes, welke stappen heb jij gezet? Coachgesprek. Hardop lezen welke stappen jij hebt gezet. Maak een medaille voor jezelf en schrijf daarop waarom jij die medaille hebt verdient. Waar ligt jouw focus, schrijf op jouw waxine lichtje wat de stip op de horizon is. Teken jouw schatkaart, waarop je jouw schatten tekent die je hebt opgehaald en hoe jouw pad verder loopt.

Een hele lijst met mogelijkheden. Natuurlijk hoeft niet alles behandelt te worden. Niet alles hoeft heel diepgaand behandelt te worden.

Wil je graag kennismaken met mindfulness en creativiteit als naschoolse (brede school) activiteit? Mail of bel mij voor meer informatie.

“Als we dagelijks de tijd nemen om te ademen met aandacht zullen we meer rust en zelfvertrouwen vinden. De adem is als een vriend of vriendin die er altijd is. Je ademhaling daar kun je altijd weer naar toe om te ontspannen, helder te denken en om te weten wat je nodig hebt.”


 
 
 

Van drukte in je hoofd naar een plek waar het rustig en veilig is en jij altijd weer naar toe kunt.